четвъртък, 13 ноември 2014 г.

Лекари без граници:-) Или как се бременее и ражда у нас

Искра Ангелова: "Джинджифилът лекува настинката повече от парацетамола"
в. Доктор

1. Как ви промени майчинството?

Станах по-мобилизирана, използвам всяка минута, в която беба спи, за да си свърша работата, която непрестанно ме гони... Станах и по-голяма непукистка - вече не ме ранява всеки, който се опитва да ме засегне и уязви, не се ядосвам толкова много на очевидните несправедливости, на които са/сме подложени в тази разклатена държава, където от толкова дълго време властват Бай Ганьо и неговите приумици... Не се учудвам и не се гневя толкова - само поглеждам бебето и наоколо веднага става по-светло!

2. Защо се решихте сравнително късно на първа рожба?

Не съм се колебала, за да трябва да се решавам. Мисля, че човек не бива да ражда деца просто защото обществото или роднините му очакват това от него или за да не остане сам на старини, а само и единствено, когато е срещнал подходящия мъж, с когото много силно се обичат, двамата споделят живота и възгледите си за света и много искат да имат бебе.

3. Има ли според вас работеща система за проследяване на бременността? На кой лекар вие се доверихте?

Да, аз проследявах бременността си от началото при един чудесен и много внимателен доктор - Иван Лазаров, има частен кабинет "Гинека". Там попаднах за първи път вече в 5 седмица и станах негова пациентка. Той видя първи бебето и ми го показа на екрана на видеозона, а аз се разридах от щастие... Знаете, че тук докторите са поставени до стената, както са и хората в повечето други, зависими от държавата, професии. Затова е много трудно да срещнеш истинска грижа в държавните болници - не защото докторите там не са добри - напротив, а защото нямат нито време, нито средства да се занимават с разни незначителни "глезотии"... Те имат доста по-сериозни проблеми и не им завиждам... Те спасяват животите ни при тези адски условия...

А бременността и раждането са низ от редица уж глезотии и човек може много лесно да пропусне някоя... Д-р Лазаров беше много внимателен и можеше да предвижда и неутрализира превантивно евентуални проблеми като хормонален дисбаланс или стесняване на кръвоносните съдове, да разчете правилно генетични изследвания и тоновете на бебето, преждевременни контракции и др. Да ме прати на кожен лекар, ако ми се е появила бенка... Много съм доволна от него, смятам, че той се грижи много грижовно за мен по време на бременността и му благодаря от цялото си сърце.

4. Какви проблеми срещнахте по време на бременността и раждането?

Обичайните симптоми, описани чудесно в книгите... Гадене, потене, болки в краката нощем (синдром на неспокойните крака се казва това:-))), неспане, контракции през последните два месеца, поради които се наложи да си постоя в къщи цял месец - нещо, което никога не съм правила, струва ми се... Накрая не усещах достатъчно често бебето и ходехме непрестанно да ми мерят тоновете... Проблеми при раждането нямах никакви - същият доктор Иван Лазаров предложи няколко опции за раждането. Една моя приятелка актриса ми беше препоръчала горещо частната болница "Свети Лазар" и ми беше казала, че там работят ангели, а условията са страхотни... Д-р Лазаров, за щастие, също препоръча "Свети Лазар"... И там се запознах със собственичката д-р Тияна Николова. Удивителна лекарка. Тя, заедно с мъжа си д-р Николов, са създали болницата преди 15 години. Даже я построили - буквално, като сграда! Те и двамата са гинеколози, имат много опит и са специализирали в чужбина. Болницата е наистина вълшебна! Никога не съм се надявала на такава грижа, на такива условия (няма да преувелича, като кажа, че все едно бях в 5 звезден хотел - не че това е толкова важно, но прави огромно впечатление на фона на всички болници, които съм виждала...) Но по-важното беше, че всеки там си знае мястото и се грижи с цялото си сърце за теб - практически неподвижна след операцията, за бебето - родено месец по-рано, за всичко. Никога никъде никой не се е грижил така за мен! Операцията мина за минути в кабинет, оборудван като космически кораб - оперира ме д-р Николова заедно с моя гинеколог д-р Лазаров. Моят мъж Венелин беше до мен през цялото време и се гледахме в очите...Когато чух бебето да плаче се разплаках и аз... Никога не съм била по-щастлива... Болеше ме адски след това, но само първите 4-5 дни, после забравих изобщо, че са ме оперирали, а и белегът изобщо не се вижда - толкова майсторски е зашито! Честна дума - няма такава болница, и това изобщо не е реклама! Препоръчвам я горещо. А колкото до цените - те са като на другите места, общо взето.

5. Ползвахте ли услугите на училище за родители? Как се подготвихте за майчинството?

Четяхме книгата "Какво да очакваш, докато чакаш дете." Не сме ходили на училище за родители, аз работех до осмия месец, а Венелин също си е на работа по цял ден. В началото на осмия месец пък легнах в къщи да лежа, защото имах контракции. Тогава започнах да пиша блог по примера на Гуинет Полтроу, която така е описвала бременността си, а блогът й днес е лайф стайл медия :-))) Ако ви е любопитно - моят блог е: iskra-angelova.blogspot.com... Толкова много ми се виждаше свободното време, имах нужда да мисля, да пиша! Аз съм свикнала да работя по няколко неща едновременно и съвсем не мога да легна и да лежа... Но и това мина, слава Богу.

6. Привърженичка ли сте на кърменето, или не? Защо?

Бих била, но нямах достатъчно мляко. Направих много сериозни опити да кърмя - сега е модерно да се смята, че бебето няма да придобие никакъв имунитет, ако не го кърмиш... Обаче аз например не съм кърмена, а нищо ми няма! Не съм била болнаво дете. Освен това ми се струва, че в мляко с пробиотици, лактобацили и всички необходими витамини и минерали, произведено в немска лаборатория, ще да има повече полезни вещества отколкото моето тяло, хранено с Бог знае какви храни би произвело... Така че си я храним с Hipp - тя него най-много го хареса.

7. Каква е позицията ви за ваксините?

Твърдо за, вече я ваксинирахме за хепатит, четиривалентната и Симфлорикс. Аз изобщо съм привърженик на конвенционалната медицина, моят мъж е повече за хомеопатията.

8. Какви трудности срещате при отглеждането на вашата дъщеря?

Моята дъщеря е много будна, жива, любопитна, весела и емоционална, така че единствената трудност е когато много горко се разплаче и не иска да заспи. Случва се много да плаче, понякога - да не иска да яде, тогава много се притеснявам и се чудя какво да измисля, за да я развеселя и разсея. Пея песнички, танцувам с нея, разказвам й истории, пускам и приказките на Валери Петров - онези драматизации в изпълнение на великолепните Ицко Финци, Меглена Караламбова, Славка Славова, Рашко Младенов, Кирил Варийски, Пламен Сираков и т.н.... Венелин много успешно я успокоява - тя много бързо заспива върху него!

9. Слушате ли съветите на вашия педиатър? За какво да и за какво не?

Да, слушам ги. Ние случихме - частна детска клиника има буквално в двора ни - клиника "Вела", където създателят й д-р Янчев си гледа всичките деца общо взето лично - много сериозен лекар е! Идва на визитации и носи една голяма чанта като д-р Дулитъл:-) Препоръчвам горещо клиниката, тя е денонощна и срещу съвсем приличен месечен абонамент получаваш всички необходими прегледи и изследвания. Д-р Янчев досега не ни е подвел, а се е случвало да му звъним късно вечер, за да го питаме за нещо. Освен това Алиса има и прекрасно джипи - д-р Панайотова в 14 поликлиника. Аз й имам пълно доверие, тя е от онези лекарки от едно време, в чието присъствие се чувстваш спокоен - тя просто знае!

10. Лежала ли сте някога в болница и как се отнесоха с вас като пациент?

Вече описах това преживяване - в "Свети Лазар". Отнесоха се така, както си мечтая един ден да се отнасят с всички пациенти във всички български болници... Много специално! Аз наистина не исках да си тръгвам. Мисля, че е важно да се каже, че това е най-добрият пример за частно предприемачество, който съм срещала в България. То не е като да направиш ресторант! Тази болница е създала първата банка за стволови клетки в България. И техният пример идва да покаже, че когато не те е страх от работата, кадърен си, можеш го и го правиш непрекъснато и с много любов - резултатите не закъсняват. Аз съм либертарианец по убеждения и харесвам много романите на Айн Ранд - тя пише тъкмо за това. Как ако всички можещи, способни, талантливи хора правят необезпокоявани точно онова, в което са най-добри и печелят от него - и обществото ще е доволно от услугата/продукта/произведението на изкуството и те ще го дърпат напред със самото си съществуване. Смятам, че в България много усилия се хвърлят да се пречи на можещите, защото на техния фон посредствеността изпъква още по-ясно и призовавам политиците да се вслушват в тези хора - в кадърните частни предприемачи - те най-добре знаят как се прави! Не съм лежала другаде, обаче майка ми, баба ми и баща ми са лежали и съм изключително благодарна на лекарите, които са се грижили за тях! Общо взето аз нямам лоши впечатления от нашето здравеопазване, имам и чудесно джипи - д-р Дакова във 2-ра поликлиника, която винаги е насреща, когато имам нужда от направление или съвет...

11. Има ли лекар, на който се изключително благодарна?

На д-р Николова и д-р Лазаров. На фитотерапевта д-р Желязков - той е истинско чудо, диагностицира с ръце и лекува с билки всевъзможни работи! Д-р Валери Нецов - един чудесен гинеколог. Д-р Цонка Йорданова - също. Познавам прекрасни лекари и покрай роднините ми - уролога Михаил Абаджиев - началник отделение в "Света Анна" - никога няма да мога да му благодаря достатъчно, гастро-специалиста във Военна болница д-р Недкова - великолепна лекарка, УНГ д-р Първолетка Кирилова в медицински център "Лора" - наистина помага! Който е ходил на опашката пред нейния кабинет, знае за прочутия "Па-Ра-Ход":-) Чудесните ендокринолози - д-р Маринчев - началник отделение в 5-та градска и д-р Лозанов в "Токуда" - много съм им задължена, невроложката д-р Гаврилова - прекрасна лекарка, във ВМА! Много добра пулмоложка д-р Николова - пак във ВМА. Дано не пропусна някого! Всички тези хора са се погрижили за нашето семейство както подобава и аз много, много им благодаря!...

12. Заслужават ли лекарите негативното отношение на голяма част от българите?

Категорично не, макар и аз да съм попадала на немарливи лекари или на такива, които искат само да те одерат...

13. Кой според вас е най-големият проблем на българското здравеопазване?

Позицията, в която са поставени лекарите. Унизително ниското заплащане. Лошото менажиране на средствата, които постъпват от нашите здравни осигуровки и занемарените, жалки болници...

14. Ползвала ли сте здравни услуги в чужбина?

Да, докато живеех в Америка. Много бях доволна - огромната застраховка си струваше всеки цент - преглеждат те от глава до пети за най-малката болка в стомаха. В това има смисъл - скъпо платено здравеопазване срещу което получаваш истинска грижа и внимание, когато се нуждаеш.

15. На коя медицина сте привърженик – на официалната или на алтернативната? Ползвала ли сте алтернативни методи на лечение?

По принцип - на конвенционалната. Но да, наложи ми се да ползвам хомеопатия и лековете на фитотерапевта д-р Желязков, преди и докато бях бременна - с ръка на сърцето мога да кажа, че капки клеева тинктура или джинджифил, както и хомеопатичните Инфлуцид или Енгистол лекуват и спират настинка много по-добре от парацетамола!

16. Как се грижите за собственото си здраве?

Не се грижа. Натъпквам се с всичко възможно при първи симптоми на грип или настинка и се надявам да го пресека...

17. Какъв е вашият начин на хранене? Кои диети са ефективни, според вас?

Също - никога не съм имала връзка с тялото си и не съм му обръщала много внимание. Когато се е налагало да спазвам диета - спирам тестените изделия, захарта, белите неща - ориз, бяло брашно, захар... Протеинова диета най-добре ми действа... Знам, че не е здравословна:-)

18. Здравословно ли е да бъдеш актриса, а също и журналист?

О, да. Едното изявява емоциите, а другото - разума ти. Така си в баланс със себе си, което било най-важно, както казва лечителят Чок от остров Бали.:-)

Няма коментари:

Публикуване на коментар